فضای کار اشتراکی مادر و کودک کاما تهران

معرفی مجموعه

فضای کار اشتراکی مادر و کودک «کاما» با ایده کمک به مادرانی که مجبور شده‌اند میان بودن کنار فرزندانشان و کار، درس و فعالیت اجتماعی، خانه‌نشینی را انتخاب کنند؛ روی کار آمد. جمعی از مادران با توجه به هزینه‌های بالای فضاهای کار اشتراکی موجود و همچنین دوری، هزینه و سختی مسیر، تصمیم گرفتند «فضای کار اشتراکی کاما» را در مساجد، حسینیه ها و دارالقرآن محلات راه‌اندازی کنند تا مادران بتوانند به فعالیت فردی یا اجتماعی‌شان برسند، کنشگری‌شان را ادامه دهند، هویت‌شان صرفا در مادری خلاصه نشود و با دیدن فعالیت دیگر مادران به تکاپو بیفتند و فعالیتی را برای خودشان تعریف کنند. در فضایی مجزا ولی در همان مسجد هم فضای بازی کودکان در کنار مربی خبره فراهم می‌شود.
گل‌بازی، کارگاه آشپزی، کاردستی، طبیعت‌گردی، جشن‌های مربوط به مناسبات مذهبی و… فعالیت‌هایی است که برای کودکان در این مجموعه در نظر گرفته شده است. کودکانی که درگیر شرایط خاصی (مانند برخی طیف های اوتیسم، بیش فعال و …) هستند و عموما در مهدکودک‌ها پذیرش نمی‌شوند، در مراکز مادر و کودک کاما از فضایی مناسب در کنار هم‌سن و سالان خودشان بهره‌مند می‌شوند.
در این مجموعه عموما مادرها با برنامه کاری و به منظور انجام یک فعالیت ویژه در محل حضور می یابند اما اگر مادری کار و فعالیت مشخصی برای انجام نداشته باشد، مجموعه برای مادر پیشنهاداتی ارائه می‌دهد. مهم ترین مزیت کاما فضای کار اشتراکی این مجموعه است. قابل ذکر است که کاما اولین فضای کار اشتراکی هم زمان مادر و کودک به صورت محله ای و مسجد محور است. فرایند کاری در کاما، جهادی و مردمی است. کلیه‌ی مراکز خودگردان هستند و هزینه تمام شده برای خانواده ها بسیار کم و مقرون به‌صرفه است و در عین حال خدمات بسیار تخصصی و خوبی برای فرزندان ارائه می‌شود.