هوای مادری چیست؟

هوای مادری چیست؟

معرفی طرح

با توجه به سبک‌زندگی امروزه، مادری و همسری با چالش‌های متعددی روبه‌رو است؛ به‌دلیل دوری مادران جوان از کمک‌های نزدیکان خود و همچنین ناآشنایی با مقوله‌های تربیتی، فرزندپروری، برای آنان به امری سخت و پردردسر تبدیل شده‌است.

عدم آشنایی همسایه‌ها و هم‌محله‌ای‌ها از یکدیگر نیز، این سختی را دو چندان کرده است. از این رو گسترش مراکز مردمی که برای رشد توامان مادر و کودک برنامه دارند و در جهت رشد خانواده ها گام برمی دارند ، اهمیت بیشتری پیدا  کرده است.

طرح هوای مادری به منظور حمایت از این مراکز مادر و کودک مردمی ایجاد شده است تا روند تاسیس و گسترش این مراکز ، از طریق پشتیبانی های محتوایی ، تسهیلگری در فرایندهای اجرایی و هماهنگی های بین سازمانی با شتاب بیشتری طی شود.

 هر مرکز مادر و کودک ، پس از طی مراحل زیر، میتواند از پشتیبانی های طرح بهره مند شود:

  • تامین مکان ثابت و مناسب (جهت اجرای همزمان برنامه های مادران و کودکان)
  • ارائه ی برنامه های هدفمند و متنوع با رویکرد تعاملی برای مادران و کودکان
  • شرکت مدیر و مربیان مرکز در دوره های آموزشی و ضمن خدمت طرح هوای مادری

ما در هوای مادری بهدنبال تحقق چه اهدافی هستیم؟

تکریم نقش مادری

مادری، گوهری ارزشمند است که نیاز به حفظ و نگهداری دارد. در آموزه‌های دینی ما توجه ویژه‌ای به جایگاه مادر شده‌است و توصیه‌های بسیاری در زمینه تکریم مادران وجود دارد. از دوران بارداری، مسئولیت‌های مهم و متعدد مادر شروع می‌شوند و با تولد نوزاد و رشد کودک رفته رفته افزایش پیدا می‌کنند به‌طوری که اگر از مادر حمایت نشود و رها شود، زیر بار این مسئولیت‌ها، کمر خم می‌کند، افسرده و ضعیف شده و شادابی و سرزندگی خود را از دست می‌دهد. در این طرح برانیم که با ایجاد فضایی همدلانه برای مادران، مادری کردن را تسهیل کنیم؛ فضایی که در آن مادران با یکدیگر به گفتگو و تعامل بپردازند و با ایجاد فرصتی، به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازند و در زمینه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی خود را رشد و ارتقا بخشند. حمایت از مادران برای ایفای نقش‌ها و هویت‌های مختلف همسری، مادری، خانوادگی و اجتماعی، روحیه توانمندی و اعتماد به نفس را به آنها باز می‌گرداند.

سهیلگری در امر فرزندپروری

مادری کردن، نیاز به حال خوب دارد. مادر در این مراکز، با وجود فضایی برای فعالیت در زمینه علایق خود، حال خوبی پیدا می‌کند. همچنین کودک نیز با تعامل و بازی با همسالان خود، علاوه بر تحرک جسمی، به یادگیری می‌پردازد و بستر مناسبی برای بروز هیجانات خود دارد. همچنین آموزش‌هایی که مادر در این بستر در کلاس‌های آموزشی در زمینه‌های تربیتی، سبک‌زندگی، مهارت‌های فردی از قبیل مدیریت زمان، خودکنترلی و… فرامی‌گیرد، همگی او را در جهت فرزندپروری بهتر یاری می‌رسانند. حضور مادر در جمع مادران دیگر فرصت استفاده از تجربیات آنها را به او می دهد. آشنایی با چالش‌های مادری و راهکارهای مواجه شدن با آنها، به او کمک می‌کند تا راحت‌تر و با آرامش بیشتری از فراز و نشیب‌های جاده مادری عبور کند.

تقویت هم افزایی محلی

مادران، پیشران تحولات اجتماعی هستند؛ ما در هوای مادری می‌خواهیم بستری ایجاد کنیم که از حضور مادران در جهت فعال‌سازی ظرفیت‌های محله استفاده شود. در کنار هم قرار گرفتن تعدادی مادر و گسترده شدن ارتباط آنان با یکدیگر و در پی آن، آشنایی خانواده‌ها با یکدیگر، جمعی از مادران را می سازد که می توانند به فعالیت‌های جمعی از قبیل تشکیل هیئت‌های خانوادگی، برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی در محله، شناسایی خانواده‌های نیازمند و فعالیت های خیریه ای، رفع آسیب‌های اجتماعی محله و… بپردازند و در نتیجه این اقدامات، فرهنگ محله تقویت شده و برکت حضور مادر به محله نیز برسد.

دسترسی عادلانه و ارزان خانوادهها به امکانات رشد دهنده

استفاده از امکانات هر محله، بستری فراگیر و ارزان را برای بهره مندی تمام قشرهای جامعه فراهم می‌کند. گسترش مراکز مردمی در مساجد، حسینیه‌ها، دارالقرآن‌ها و…. علاوه بر کاهش هزینه‌های تحمیل شده بر خانواده‌ها، دسترسی خوبی برای استفاده مادران و کودکان محله را نیز داراست. بهره مندی از ظرفیت‌های مردمی نیز به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. همچنین طرح هوای مادری می تواند برای استفاده بهتر از فضاهای شهری، با شهرداری ها، ارگان ها و سازمان های مربوطه رایزنی کند.

ایجاد شبکه مواسات و تخصصی مادری

زیاد بودن فاصله خانه نزدیکان از یکدیگر در کلان شهرها، مهاجرت‌های تحصیلی و شغلی به شهرهای دیگر و غریب بودن خانواده‌ها در آن شهر، ضرورت ایجاد یک شبکه مواسات محلی را بیشتر آشکار می‌کند. با ایجاد این شبکه، مادران محله یکدیگر را می‌شناسند، درد دیگری را درد خود می‌دانند و در یک جمع مؤمنانه از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند. هم محله‌هایی که در دوران بیماری، بارداری، زایمان و… هوای هم را دارند. با نگهداری از کودکان یکدیگر در شرایط خاص، مانند یک خواهر در کمک رسانی به یکدیگر تلاش می‌کنند و همچنین دانش و مهارت‌های خود را به یکدیگر انتقال می‌دهند و این چنین، نمونه‌ای از جامعه مهدوی را به نمایش می‌گذارند. با گسترش طرح، فضا برای اینکه مادران دارای تخصص‌های گوناگون در رشته‌های تحصیلی، شغلی و مهارتی از قبیل پزشکی، فنی و مهندسی، خیاطی، هنری و… با یکدیگر آشنا شوند، فراهم می‌شود. این مادران می‌توانند در فرصتی که ایجاد شده به ارتقای تخصص خود با ایجاد یک شبکه تخصصی بپردازند.

درباره ما

خانواده نخستین و مهم ترین نهاد اجتماعی است که پایه های جامعه بر آن بنا می شود و بهترین بستر را برای تامین نیازهای روحی و معنوی و امنیت و آرامش روانی افراد فراهم می کند .

مادران ؛ موثر ترین نقش را در برقراری آرامش و صمیمت در خانواده ایفا می کنند و مانند یک مربی خانواده را شکل می دهند و فرزندان را تربیت می کنند.

اهمیت نقش زنان و مادران در پیشرفت جامعه بارها از سوی رهبر انقلاب تاکید شده است. ایشان در سومین نشست اندیشه های راهبردی با موضوع زن و خانواده فرمودند:
در نگاه اسلام؛ خانواده پایه بسیار مهم و سلول اصلی جامعه است، به گونه ای که بدون بهره مندی از خانواده های سالم، سرزنده و با نشاط؛ امکان پیشرفت جامعه به ویژه پیشرفت فرهنگی وجود ندارد و این گونه خانواده ها نیز بدون حضور زنان مومن و فهیم شکل نمی گیرند و استمرار نمی یابند… باید برای حفظ ظرفیت بانوان در جامعه و نقش آفرینی آنان تلاش شود. ”

تلاش های بسیاری برای توانمندسازی مادران و تقویت اثرگذاری آنان در خانواده و جامعه انجام می شود که متاسفانه تعداد زیادی از مادران به دلیل داشتن فرزندان کوچک ، بالا بودن هزینه های رفت و آمد و نگهداری از کودک امکان استفاده از آن را ندارند و جامعه از برکات چنین ظرفیت بزرگی بی بهره می ماند.
بنابراین به مراکزی نیاز است که مادر را همراه با کودکش بپذیرد ، دسترسی راحتی داشته باشد و استفاده از خدمات آن ارزان باشد.
این مراکز مردمی همان حلقه های مفقوده ای هستند که طرح هوای مادری برای حمایت از آن ها ایجاد شد .

طرح هوای مادری می کوشد از چنین مراکزی حمایت کند و به گسترش این مراکز مردمی در محله ها کمک کند تا مادران بیشتری بتوانند فرصتی برای رشد همه جانبه خود پیدا کنند. حضور در یک محیط صمیمی که مادر میتواند همراه با مادران دیگر زمانی را به علاقه مندی های خود بپردازد ، به سلامت جسم و روح خود توجه کند ، مهارت های فردی و اجتماعی خود را تقویت کند و خود را در مسیر رشد و تعالی ببیند ؛ باعث تقویت روحیه سرزندگی و سازندگی مادر و ایفای بهتر نقش های او در خانواده و جامعه می شود.
از سوی دیگر حضور کودک در جمع همسالان و تعامل و بازی کردن با آن ها و کسب مهارت از مربیان توانمند به رشد اجتماعی ، سلامتی و نشاط بیشترکودکان کمک می کند .

ان شاالله این مراکز به ایجاد حال و هوای بهتر در خانواده ها و شکوفا شدن غنچه های امید و ایمان منجر شود و عطر گل های این خانواده ها در محله بپیچد .

ثبت نام در هوای مادری به چه صورت است؟

جهت اطلاع از تمامی مراحل و جزییات ثبت نام به این صفحه مراجعه کنید.

آیا هوای مادری از مهد کودک ها نیز پشتیبانی میکند؟

خیر. هوای مادری از مراکزی حمایت می کند که برای مادر و کودک به طور همزمان برنامه دارند و در تمام مدت مادر در مجموعه حضور دارد.

فقط مادران خانه دار امکان شرکت در طرح را دارند؟

در این طرح مادران ملزم هستند حداقل هفته ای دو روز در طرح شرکت کنند و در برنامه هایی که مدیر مرکز با صلاح دید خود از فضا و محیط و نیازهای مادران، تدارک دیده است شرکت کند. از آنجایی که مادران خانه دار امکان بیشتری برای حضور دارند اولویت طرح با مادران خانه دار است اما امکان شرکت مادران شاغل نیز فراهم می شود اما حضور مادر در کنار کودک خود الزامی است.

هماهنگی مکان با توجه به وجود تعدد نقش ها در مساجد چطور هست؟

تعدد نقش هایی که در مساجد داریم(هیئت امنا،امام جماعت،کانون های فرهنگی مساجد، بسیج مساجد..) هماهنگی را گاها سخت میکند ، اما همه مساجد اینطور نیستند و گاها همه افراد هماهنگ هستند. اما با رایزنی با مساجد،حسینیه ها و هیئت ها وخانه قرآن ها یا هرجایی که حاشیه ی کمتری دارد ، سعی بر هماهنگی مناسبترین مکان بی حاشیه را برای شما را داریم .نیاز به مکانی داریم که مادر با کودک همزمان باشند .اما باید شناسایی خوبی توسط مدیر صورت بگیرد که مکانی باشد که حاشیه کمتری داشته باشد.

محور تربیتی کودکان در طرح هوای در این فضای تشتت و گستردگی تربیتی، بر چه اساس و مبنایی هست؟

محور تربیتی ما تربیت اسلامی و بومی سازی شده است بر این اساس که مادران و مربیان به مهارت حل مسئله دست پیدا کنند بدون نیاز دائمی به مشاور.

آیا عضویت در هوای مادری برای فعالین این عرصه ها،منجر به ایجاد محدودیت در فعالیت های آنان است؟

خیر، پس از عضویت در هوای مادری ، کافیست مراکز، به مدت حداقل دو روز در هفته با برنامه های مشخص برای مادران و کودکان فعال باشند.

آیا این طرح ، یک طرح حاکمیتی ست؟

خیر ، این یک طرح حاکمیتی نیست بلکه مردمی ست ، اما برای تسهیل اجرایش بصورت گسترده در کشور ، از ابزارهای حاکمیتی یعنی وزارت کشور و آموزش و پرورش استفاده میکنیم تا امر فراهم شدن خدمات و امکانات در طرح تسهیل شود.

مخاطب طرح چه افراد و گروه هایی هستند؟

مخاطبان ما، گروه ها و فعالان عرصه مادر و کودک هستند که زمینه حضور و فعالیت  مادران خانه دار دارای فرزند ۳تا۶ سال را فراهم می آورند.فعالان این عرصه شامل سه گروه می شوند:

  • فعال در عرصه مادر و کودک
  • فعال در عرصه مادر
  • فعال در حوزه کودک

مزیت هوای مادری نسبت به سایر طرح های مخصوص مادر یا طرحهای با مخاطب کودک ، چیست؟

هوای مادری، با ایجاد فضای مناسب به تعالی و رشد توامان مادر و کودک توجه دارد . همچنین با ویژگی محله محوری ، امکان دسترسی آسان و ارزان را برای همه مادرها فراهم می آورد.

نکته دیگر حمایت چندجانبه از مادران و کودکان است که شامل تامین مکان، مجوزها، خدمات ویژه مادران، ارائه بسته های آموزشی و … میباشد.

نحوه پشتیبانی هوای مادری از فعالین عرصه مادر و کودک چگونه است؟

هدف ما در هوای مادری تسهیل گری برای فعالین عرصه مادر و کودک است؛ اگر شما مجموعه ای هستید که نیاز به مکان ثابتی دارید و برای هماهنگی با متولی مکان دچار مشکل هستید، ما در این امر به شما کمک می کنیم و هماهنگی های لازم را انجام می دهیم.

اگر فقط در حوزه مادر فعال هستید، در پیدا کردن مربی و آموزش دادن به مربی در کنار شما هستیم.

اگر در حوزه کودک خدمت رسانی می کنید، ما با محتواهای آموزشی مناسب در جهت رفع نیاز شما به مدیر و چگونگی جذب مادران و ایجاد برنامه های متنوع برای مادران، همراه شما هستیم.

آیا مدیر و موسس می تواند یک نفر باشد؟

موسس بار حقوقی و امور مالی مجموعه را برعهده می گیرد. مدیر مجموعه نیز ارتباط با مادران، مربیان و متولیان مکان را جهت هماهنگی را انجام می دهد. از آنجایی که مدیر باید خانم باشد و مسئولیت های وی، وقت زیادی را می گیرد بهتر است موسس و مدیر اشخاص مختلفی باشند .​

محور تربیتی کودکان در طرح هوای در این فضای تشتت و گستردگی تربیتی، بر چه اساس و مبنایی هست ؟

محور تربیتی ما تربیت اسلامی و بومی سازی شده است بر این اساس که مادران و مربیان به مهارت حل مسئله دست پیدا کنند بدون نیاز دائمی به مشاور.

مزیت هوای مادری نسبت به سایر طرح های مخصوص مادر یا طرحهای با مخاطب کودک ، چیست؟

هوای مادری، با ایجاد فضای مناسب به تعالی و رشد توامان مادر و کودک توجه دارد . همچنین با ویژگی محله محوری ، امکان دسترسی آسان و ارزان را برای همه مادرها فراهم می آورد.

نکته دیگر حمایت چندجانبه از مادران و کودکان است که شامل تامین مکان، مجوزها، خدمات ویژه مادران، ارائه بسته های آموزشی و … میباشد.

نحوه پشتیبانی هوای مادری از فعالین عرصه مادر و کودک چگونه است؟

هدف ما در هوای مادری تسهیل گری برای فعالین عرصه مادر و کودک ضمن حفظ استقلال گروه هاست؛

  • اگر شما مجموعه ای هستید که نیاز به مکان ثابتی دارید و برای هماهنگی با متولی مکان دچار مشکل هستید، ما در این امر به شما کمک می کنیم و هماهنگی های لازم را انجام می دهیم.
  • اگر فقط در حوزه مادر فعال هستید، در پیدا کردن مربی کودک و آموزش مربی در کنار شما هستیم.
  • اگر در حوزه کودک خدمت رسانی می کنید، ما در چگونگی جذب مادران و ایجاد برنامه های متنوع و ارائه محتواهای آموزشی مناسب برای آنان، شما را یاری میکنیم.